ARCHÍVNY ČLÁNOK
Už nejaký ten piatok sa so skupinou BOSS venujeme náboru a výchove nováčikov, preto som sa rozhodol spísať tento náš know-how, aby bolo možné ho využiť aj v iných častiach našej drahej rodnej hrudy.
Najviac sa nám osvedčila nasledujúca postupnosť:
1.) Zber nováčikov
2.) Informácie, návody, tmel
3.) Akcia pre nováčikov
4.) Akcie ostatné
5.) Samotná organizácia
1.) Zber nováčikov – predstavuje samotné nahaluzenie ľudí na tematiku LARPu.
Veľmi dôležité je všeobecné oboznámenie verejnosti s týmto pojmom. Najľahšie sa totiž verbujú ľudia, ktorí o takomto niečom už niekedy čítali, či počuli od známeho. Preto neváhajte a na svoje akcie pozvite médiá – miestna televízia bude rada, že má čo vysielať a vy budete radi, že môžte niekoľkým tisíckam ľudí dávať na známosť o čo ide (+ omnoho lepšie sa potom vybavujú veci – starosta vidí, že robíte niečo podobné šermu a je veselý, že do jeho dediny došli šermiari; ľahšie sa komunikuje s verejnosťou – starší ľudia si zvyknú myslieť, že sme satanisti atď. a rozhodne radšej komunikujú s niekým, kto robí rozprávkovú akciu, kde sa ľudia hrajú na rytierov a kúzelníkov).
Takže, prvotné oboznámenie verejnosti máte za sebou (plagáty v knižniciach, fantasy-shopoch, či na herniach sú samozrejmosťou), moAvšak až žno sa vám už pár ľudí ozvalo. teraz nastupuje ten pravý útok – dajte si termín (cca. za mesiac, maximálne 2) a začnite hromadne presviedčať celú svoju triedu, pracovisko, … – vaši kamoši sú najľahšie naverbovateľnou časťou sveta a akonáhle sa stanú nadšencami oni (jo jo, sladký eutuziazmus), spustí sa lavína. Totiž rovnaké presviedčanie budú robiť aj oni a aj ich presvedčení. Toto je však iba prvý krok, nastupuje krok č.2 a tým je anonymné presviedčanie. Choďte na všetky možné fantasy, airsoft, šermiarske, … fóra, choďte na všetky možné chaty (pokec.sk, …) a tam do ľudí prúďte, prúďte, a prúďte. Krok č. 1 má pomerne vysokú úspešnosť, nevýhodou je malý počet naverbovaných. Krok č. 2 má veľmi veľké straty, často sa rozprávate s degešmi a len minimum ľudí pokračuje v procese, avšak tí, čo pokračujú vytvoria ďalšie lavíny…
2.) Informácie, návody, tmel – teraz sa pripravte na hodiny strávené na ICQ, pokeci, skype, atď riešením problémov s nováčikmi. Nepoznajú žiaden web ani komunitu, takže sa budú na všetko pýtať vás (zatiaľ to tak nechajte, neodbíjajte ich frázou “je to na SLADe” alebo “opýtaj sa vo fórach” – nevedia čo od ostatných LARPistov čakať a až na svetlé výnimky sa na fórach ani za živého boha neopýtajú). Trpezlivo im vysvetľujte, vyhľadávajte návody a servírujte pod nos. Konverzujte s nimi, upevňujte vzťahy (teda ak vám tie vzťahy za to stoja, uvedomte si však, že z daného človeka sa môže vykľuť pravidelný hráč na vašich akciách a s tými sa oplatí mať priateľské vzťahy). Spravte si cez víkend čas a chodťe zašermovať, nejaké tie združovacie aktivity, … pretože akonáhle adept uvidí, že to baví aj iných živých ľudí, stratí ostych a strach. Onedlho možno títo nováčikovia spolu vytvoria nový klan :-).
3.) Akcia pre nováčikov – tak a dostávame sa k akcii, ktorej dátum ste vyhodili už v odseku číslo 1. Snažte sa ju prepracovať čo najviac polopatisticky, nech sa nováčikovia nestratia (a tomu verte, že stratia – nepochopia náznaky, budú nerozhodní, nebudú vo svojej koži – v tomto ohľade žiadne ilúzie), ale zároveň zaujímavo a zábavne. Na významné miesta (vodcovia družín, CP) podosádzajte skúsených hráčov (nováčikovia to nezvládnu – opäť, žiadne ilúzie; k tomu, keď nováčik nebude vedieť, čo robiť, náš milý veterán ho môže šikovne naviesť na správnu cestu, popr. mu poradiť). Ešte raz si prejdite, čo tam plánujete a na papier si vypíšte VŠETKY herné zádrhele. Akonáhle to máte, tak pracujte na tom, aby ste VŠETKY obmedzili, lebo inak vám vaši rekruti budú chodiť od jedného k druhému.
Čo sa týka samotnej akcie, je blbosť učiť hráčov počítať životy, či zásahy. Z toho budú ešte viac vedľa. Nám sa osvedčil kombinovaný Šatrh (v praxi je to čisto roleplay), ktorý hráči pochopia omnoho ľahšie ako čísla. Naučte ich najmä nepodvádzať, pretože powerplayeri nie sú pre komunitu skutočne ničím prínosní. Naučte ich nemunchkindiť, nech sa hrajú a nevyhľadávajú v pravidlách kľučky a obchádzky. Naučte ich nehanbiť sa roleplayovať. Veďte ich k tomu, aby zapichnutý človek kričal od bolesti (atď), aby hrali reálne svoje postavy a aby neboli iba “prechádzkovými” hráčmi. Ukážte im rôzne herné situácie, dovoľte im zabojovať si, nech si akciu užijú aj samotným vybehaním. Avšak predtým, ako im dáte meč do ruky, dajte im do hlavy podrobné inštrukcie ohľadom bodania, útokov na hlavu, či na genitálie (mohli by sme pokračovať dlho – prebíjanie krytov, podrážanie nôh, …).
4.) Akcie ostatné – akonáhle vidíte, že váš adept herne podrástol, pošlite ho na akciu organizovanú niekym iným. Nie je pravdou, že je jedno, či chodí aj inde alebo nie, dôležitá je vysoká diferenciácia, pretože inak herne zakrpatie (bude zvyknutý iba na jeden systém organizácie a hry). Ak vás v tejto chvíli napadlo, že nebudete zháňať hráčov niekomu inému, ohamžite si dajte facku a choďte sa hanbiť do kúta! Ak vám záleží na tom, aby sa z neho stal kvalitný hráč, na tie akcie ho jednoducho posielať budete :-) neskôr, keď si zvykne, bude chodiť aj sám. V tejto chvíli má najlepšie predpoklady na to, aby sa zaradil medzi elitu ;-).
5.) Samotná organizácia – akonáhle u niekoho zbadáte organizačné schopnosti, sklony a dostatočnú kreativitu, jednoznačne ho treba v tomto podporiť. V budúcnosti z neho síce môže vyrásť organizátor “konkurenčnej” akcie, avšak keď sa nad tým zamyslíte, tak žiadna akcia, ktorá je v inom termíne nie je konkurenčná. Máte 2 možnosti:
1.) zobrať ho do svojho organizačného týmu
2.) podporovať ho v organizácii svojej prvotiny. Akciu mu spripomienkujte, zhodnoťte (tu si však odpustite mentorské kecy, pretože od tohto okamihu je daný človek rovnoprávny organizátor a preto nemáte najmenšie právo nepočúvať jeho názory, či silou pretláčať názory svoje. Mohol by to tiež zobrať osobne a to sa nikdy nevypláca…), upozornite ho na veci a problémy, ktoré už dávno máte za sebou (niektorí novoorgovia majú veľmi VEĽMI nereálne predstavy o robení akcií. Avšak aj tu platí pravidlo, že jeho názor je rovnoprávny s tým vašim). Akonáhle túto akciu zorganizuje, zbavte sa všetkých manierov a zvykov, ktoré ste mali voči nemu, on to totiž už nie je nováčik, ale Pán organizátor :-). Nechajte ho, nech si organizuje podľa svojho gusta, riešte iba veľmi nepekné veci (ak organizuje typu 2 hodiny hry a zvyšok chlastačka apod.), ktoré by mohli ohroziť dobré meno LARPistov, či renomé vašich vlastných akcií.
(pozn.: ten, kto nie je schopný spraviť posledný krok a zbaviť sa svojho mentorstva, je jednoznačne komplexy si riešiaci blbec. Rozumný človek totiž dokáže rozumne argumentovať svoje názory aj bez použitia tohto podtónu, ktorým sa zo seba akurát snaží robiť dôležitého. Ak ste sa v tomto zbadali, vedzte, že nič nenaznačujem, píšem všeobecne :-). )
Leave a comment